Gamifikacja

Od początku XXI wieku bardzo intensywnie badano i analizowano możliwości wykorzystania mechaniki gier do edukacji i rozwoju. Sam termin „gamifikacja” ma dopiero kilkanaście lat. „Boom” na eLearning, który nastąpił po 2000 roku i skala z jaką był wdrażany spowodował, że proces wprowadzania gamifikacji odsunięty został na drugi tor. Gamifikacja (nazywana również w języku polskim jako grywalizacja) wymagała dużo większej wiedzy praktycznej i była dużo trudniejsza do wdrożenia.

Dlaczego gamifikacja wygrywa i dlaczego przedsiębiorstwa inwestują tak dużo środków w to rozwiązanie?

Odpowiedź jest prozaicznie prosta:

Ponieważ jest to niezwykle opłacalna inwestycja.

Wyobraź sobie, że …

  • Czynności, które są bardzo ważne dla obecnych i przyszłych efektów Twojego zespołu, ale są niezbyt ambitne i rozwijające, nagle stają się działaniami za które można zdobyć punkty. Punkty zdobywać można nie tylko za zadania związane z realizacją celów biznesowych, ale również za zadania związane z rozwojem. Zatem punkty zbierają się pracownikom „przy okazji”, analogicznie jak podczas codziennych zakupów.
  • Każdy z Twoich pracowników ma takie same szanse na zdobycie punktów - już nie tylko „najlepsi z najlepszych” (często była to ciągle ta sama grupa) wygrywają ogromne nagrody, premie, wycieczki, bonusy. 
  • Pracownicy teoretycznie nie muszą się dużo bardziej niż dotychczas wysilać, bo punkty przychodzą same. Oczywiście możesz powiedzieć, że to żadna nowość, bo „zbieractwo”, od kiedy jest już niemal w każdym sklepie, stało się powszednie. Tym razem nie chodzi tylko o zbieranie punktów. Punkty zbierają wszyscy pracownicy i mogą wymieniać na nagrody. Nagrody, nawet te niewielkie, jak na przykład bilety do kina, w formule gry stają się atrakcyjne - jest ich dużo, kazdy użytkownik ma szansę na wylicytowanie ich w wirtualnym sklepie, za wirtualne punkty, które zdobywa się bez dodatkowego wysiłku - za wykonywanie codziennych zadań.
  • Gdy szansa na zdobycie nagrody, jest duża, to może tym razem w samą grę zaangażuje się nie tylko grupa „liderów sprzedaży”, ale również największa grupa „średniaków” i aspirujących do nich, którzy do tej pory nie mieli żadnych szans na główną wygraną, a są równie niezbędni w firmie.
  • Konsultanci z Polsko-Amerykańskiego Instytutu Zarządzania przygotują dla Twoich pracowników zadania gamifikacyjne, czyli mówiąc kolokwialnie „ograją” najważniejsze zadania, za które pracownicy mogą zbierać punkty; ograją też szkolenia, które nie mają dalszego ciągu - zdobyta wiedza rzadko jest wdrażana.
  • Specjaliści z IT współpracujący z Polsko-Amerykańskim Instytutem Zarządzania przeniosą do wirtualnej rzeczywistości, to co dzieje się w „realu”. Stworzą fabułę, która będzie współgrała z branżą, celami i strategią Twojej firmy.
  • Powstanie wirtualne miasto, wyspa, galaktyka lub inna fantastyczna organizacja, w której zwykłe działania sprzedażowe Twoich pracowników nabiorą kosmicznego znaczenia.
  • Twoi pracownicy będą mogli się podłączyć do tej wirtualnej rzeczywistości, wykorzystując smartfon, tablet czy też zwykły pecet; będą zdobywali punkty, odznaczenia; wchodzili na kolejne poziomy wtajemniczenia; odkrywali głęboko skrywane tajemnice; odnajdowali skarby.

NIE MA ZATEM LEPSZEGO NOWATORSKIEGO ROZWIĄZANIA OD GRYWALIZACJI

Co jeszcze uwodzi i kusi w grywalizacji?

Oczywiście jeśli mówimy o rozwiązaniach szkoleniowych i edukacyjnych. Przez niemal 20 lat działamy na tym rynku i widzimy pewne problemy.                    Przede wszystkim samo szkolenie tradycyjne, na sali trwa krótko - zwykle 2 dni, to zbyt mało, by uzyskać trwałą zmianę. Zgamifikowana edukacja to co najmniej kilka miesięcy pracy dla uczestników – tym samym szansa na zmianę nawyków jest większa.

     Na szkoleniu źródłem wiedzy i siły perswazji jest trener, ale nawet ten wybitnie charyzmatyczny ma ograniczone moce; w zgamifikowanych rozwiązaniach- źródeł wiedzy i perswazji jest wiele, są też dla większości uczestników  wiarygodne.

Zasięg i czas - zgamifikowane rozwiązania najczęściej dotyczą wielu grup pracowniczych i uczestnicy biorą w nich udział w tym samym czasie, co wspiera proces zmiany.

Zaangażowanie - dobrze zaprojektowane zadania i misje są ciekawe, zajmujące i uczące, czyli skuteczniejsze.     

Retencja wiedzy i wsparcie wdrożenia - z tym problemem borykają się wszystkie (chyba) organizacje. Nawet doskonale zaprojektowane i świetnie poprowadzone szkolenie nie gwarantuje, że jego treści będą wdrożone. Gamifikacja, poprzez rozłożenie procesu uczenia się w czasie i odpowiednie rozłożenie zadań  sprawia, że więcej zapamiętujemy.

Czy myślałeś już jak wdrożyć zgamifikowaną edukację w swojej firmie?

Obecnie w przedsiębiorstwach pracują ze sobą 4 pokolenia. Najmłodsze pokolenie pracowników to aktualnie dwudziestolatkowie, a już za chwilę trzydziestolatkowie. Nie znają lub nie pamiętają rzeczywistości bez internetu, smartfonów, gier komputerowych, portali społecznościowych, wymiany informacji na forach.

Większość z nas część życia spędza w rzeczywistości wirtualnej. Czy można zatem dalej prowadzić biznes bez wprowadzania mechanizmów gamifikacyjnych w firmie? Przez pewien czas jeszcze można, ale jak mawiał klasyk „po co się męczyć?” skoro i tak jest to proces nieuchronny.

5 powodów dlaczego warto

Większe ROI

Zgamifikowanie edukacji wspiera zmiany behawioralne, co może zwiększyć efektywność, a tym samym wspiera osiąganie wskaźników biznesowych.

Natychmiastowe wdrażanie nowych umiejętności

Mechanika gier zastosowana w realnych zadaniach w pracy, wspiera stosowanie nowej wiedzy i umiejętności i przyspiesza zmianę nawyków.

Narzędzie do zmiany postaw

Gamifikacja pozwala nie tylko na "sprzedanie" trudnych tematów jak np. nowa wizja i strategia, zmiana systemu wartości w firmie, zmiany produktowe ale także na zbudowanie autentycznego zaangażowania i wykreowania agentów zmian wewnątrz organizacji

Motywacja do zmiany - dla indywidualnych pracowników i zespołów

Uczestnictwo w zgrywalizowanej edukacji motywuje każdego. Uczestnicy sami sobie stawiają cele, ścigają się z własnymi ograniczeniami, współzawodniczą z innymi, zdobywają uznanie, podziw innych oraz nagrody.

Gamifikacja wnosi nowoczesność, świeżość i innowacyjność do organizacji

Skuteczność eLearningu spada, a dystrybucja wiedzy i rozwój pracowników stają się coraz bardziej kluczowe.

dowiedz się więcej

Galeria

Masz pytania? Napisz do nas

Trwa wysyłanie zgłoszenia. Proszę czekać...

Wiadomość wysłana pomyślnie.

Sprawdź poprawność formularza.

Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »
zamknij