20 lat doświadczenia
do Twojej dyspozycji
Od początku XXI wieku bardzo intensywnie badano i analizowano możliwości wykorzystania mechaniki gier do edukacji i rozwoju. Sam termin „gamifikacja” ma dopiero kilkanaście lat. „Boom” na eLearning, który nastąpił po 2000 roku i skala z jaką był wdrażany spowodował, że proces wprowadzania gamifikacji odsunięty został na drugi tor. Gamifikacja (nazywana również w języku polskim jako grywalizacja) wymagała dużo większej wiedzy praktycznej i była dużo trudniejsza do wdrożenia.
Dlaczego gamifikacja wygrywa i dlaczego przedsiębiorstwa inwestują tak dużo środków w to rozwiązanie?
Odpowiedź jest prozaicznie prosta:
Ponieważ jest to niezwykle opłacalna inwestycja.
Wyobraź sobie, że …
Co jeszcze uwodzi i kusi w grywalizacji?
Oczywiście jeśli mówimy o rozwiązaniach szkoleniowych i edukacyjnych. Przez niemal 20 lat działamy na tym rynku i widzimy pewne problemy. Przede wszystkim samo szkolenie tradycyjne, na sali trwa krótko - zwykle 2 dni, to zbyt mało, by uzyskać trwałą zmianę. Zgamifikowana edukacja to co najmniej kilka miesięcy pracy dla uczestników – tym samym szansa na zmianę nawyków jest większa.
Na szkoleniu źródłem wiedzy i siły perswazji jest trener, ale nawet ten wybitnie charyzmatyczny ma ograniczone moce; w zgamifikowanych rozwiązaniach- źródeł wiedzy i perswazji jest wiele, są też dla większości uczestników wiarygodne.
Zasięg i czas - zgamifikowane rozwiązania najczęściej dotyczą wielu grup pracowniczych i uczestnicy biorą w nich udział w tym samym czasie, co wspiera proces zmiany.
Zaangażowanie - dobrze zaprojektowane zadania i misje są ciekawe, zajmujące i uczące, czyli skuteczniejsze.
Retencja wiedzy i wsparcie wdrożenia - z tym problemem borykają się wszystkie (chyba) organizacje. Nawet doskonale zaprojektowane i świetnie poprowadzone szkolenie nie gwarantuje, że jego treści będą wdrożone. Gamifikacja, poprzez rozłożenie procesu uczenia się w czasie i odpowiednie rozłożenie zadań sprawia, że więcej zapamiętujemy.
Czy myślałeś już jak wdrożyć zgamifikowaną edukację w swojej firmie?
Obecnie w przedsiębiorstwach pracują ze sobą 4 pokolenia. Najmłodsze pokolenie pracowników to aktualnie dwudziestolatkowie, a już za chwilę trzydziestolatkowie. Nie znają lub nie pamiętają rzeczywistości bez internetu, smartfonów, gier komputerowych, portali społecznościowych, wymiany informacji na forach.
Większość z nas część życia spędza w rzeczywistości wirtualnej. Czy można zatem dalej prowadzić biznes bez wprowadzania mechanizmów gamifikacyjnych w firmie? Przez pewien czas jeszcze można, ale jak mawiał klasyk „po co się męczyć?” skoro i tak jest to proces nieuchronny.
Większe ROI Zgamifikowanie edukacji wspiera zmiany behawioralne, co może zwiększyć efektywność, a tym samym wspiera osiąganie wskaźników biznesowych. | Natychmiastowe wdrażanie nowych umiejętności Mechanika gier zastosowana w realnych zadaniach w pracy, wspiera stosowanie nowej wiedzy i umiejętności i przyspiesza zmianę nawyków. |
Narzędzie do zmiany postaw Gamifikacja pozwala nie tylko na "sprzedanie" trudnych tematów jak np. nowa wizja i strategia, zmiana systemu wartości w firmie, zmiany produktowe ale także na zbudowanie autentycznego zaangażowania i wykreowania agentów zmian wewnątrz organizacji | Motywacja do zmiany - dla indywidualnych pracowników i zespołów Uczestnictwo w zgrywalizowanej edukacji motywuje każdego. Uczestnicy sami sobie stawiają cele, ścigają się z własnymi ograniczeniami, współzawodniczą z innymi, zdobywają uznanie, podziw innych oraz nagrody. |
Gamifikacja wnosi nowoczesność, świeżość i innowacyjność do organizacji Skuteczność eLearningu spada, a dystrybucja wiedzy i rozwój pracowników stają się coraz bardziej kluczowe. |